Począwszy od dnia 9 stycznia 2016 r. na terenie UE stosuje się Rozporządzenie w sprawie internetowego rozstrzygania sporów konsumenckich, tzw. Rozporządzenie ODR. Celem rozporządzenia jest ułatwienie konsumentom dokonującym zakupów w Internecie – w tym w szczególności zakupów transgranicznych – dochodzenia swoich praw w sporach z przedsiębiorcami.
Rozporządzenie przewiduje utworzenie przez Komisję Europejską internetowej Platformy ODR (Online Dispute Resolution). Ma ona umożliwić konsumentom składanie skarg i przekazywanie spraw do wyznaczonych w każdym kraju członkowskim podmiotów zajmujących się pozasądowym rozstrzyganiem sporów – w Polsce są to np. mediatorzy.
Przedsiębiorcy będą mieli obowiązek informowania konsumentów o Platformie ODR, jednakże do rozstrzygania sporu w przewidziany w rozporządzeniu sposób dojdzie tylko za zgodą obu stron. W jej braku konsument powinien wystąpić do sądu na zasadach ogólnych.