Przełom lat 2022 i 2023 przyniósł ze sobą szereg zmian dotyczących praw konsumentów, związanych z transpozycją dyrektyw UE do polskiego porządku prawnego. Z dniem 1 stycznia 2023 r. wchodzą bowiem w życie dwie ustawy zmieniające ustawę o prawach konsumenta, a także Kodeks Cywilny, ustawę Prawo prywatne międzynarodowe oraz inne akty normatywne.
Powyższe ustawy dokonują wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów.
Wśród szeregu zmian znajduje się w szczególności odrębne uregulowanie odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (poza reżimem rękojmi), skrócenie terminu na udzielenie obligatoryjnej odpowiedzi na reklamację, obowiązek informowania o indywidualnym dostosowaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje oraz zakaz tzw. „fałszywych promocji”, poprzez obowiązek podawania informacji o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki – w każdym przypadku informowania o obniżce.