Dnia 5 sierpnia 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Została ona podpisana przez Prezydenta RP. Ustawa ta reguluje zasady certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz warunki posługiwania się certyfikatem wykonawcy zamówień publicznych.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy: „Celem projektowanej ustawy jest uregulowanie na gruncie prawa polskiego procedury certyfikacji, która pozwoli wykonawcom ubiegać się w Polsce o udzielenie certyfikacji i wydanie certyfikatu potwierdzających ich sytuację podmiotową na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia, przeprowadzanych przez zamawiających z Unii Europejskiej. Certyfikacja będzie umożliwiała wykonawcy potwierdzenie, że nie podlega on wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia, w tym w związku z przeprowadzeniem self-cleaningu w ramach procedury certyfikacji. Ponadto będzie ona umożliwiała potwierdzenie, że wykonawca posiada zdolność do należytego wykonania zamówienia publicznego (np. określone doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne, wykwalifikowaną kadrę) w zakresie objętym certyfikacją. Głównym założeniem certyfikacji wykonawców zamówień publicznych jest ograniczenie obowiązków, zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających, związanych z weryfikacją podmiotową wykonawców (kluczowe założenie: weryfikacja dokonywana jednokrotnie). Posługiwanie się certyfikatem ma przyczynić się do znacznego skrócenia czasu niezbędnego na przygotowanie oferty”
Certyfikacji dla wykonawców zgodnie z przepisami ustawy udzielać mają tak zwane „podmioty certyfikujące”, które same podlegają procedurze akredytacji. Akredytacji podmiotom ubiegającym się o uprawnienie do certyfikacji wykonawców zamówień publicznych udziela Polskie Centrum Akredytacji.
Ustawę ocenić należy pozytywnie, jako krok w kierunku uproszczenia i odformalizowania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.