W dniu 10 maja 2024 roku Sąd Apelacyjny w Szczecinie prawomocne oddalił skierowane przeciwko Klientowi Kancelarii powództwo o zapłatę odszkodowania obejmującego naprawienie szkód będących następstwem wypadku kolejowego.
Klient Kancelarii prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie wydzierżawiana taboru kolejowego. Na podstawie zawartej umowy Klient oddał w dzierżawę kilkadziesiąt wagonów towarowych. Dzierżawca po załadowaniu powierzył wagony przewoźnikowi jako przesyłkę. W trakcie wykonywania przewozu doszło do wykolejenia się pociągu. Zakładowa komisja powołana do zbadania wypadku po przeprowadzeniu dochodzenia sporządziła raport wskazujący na usterkę w jednym z wagonów będących przedmiotem dzierżawy jako przyczynę wypadku.
W konsekwencji dzierżawca zgłosił wobec Klienta Kancelarii roszczenia sięgające 5.000.000 PLN i obejmujące między innymi koszty naprawy uszkodzonej infrastruktury kolejowej, straty wynikające ze zniszczenia wielu wagonów oraz koszty uprzątnięcia miejsca wypadku. Jako podstawę roszczeń wskazano odpowiedzialność na zasadzie ryzyka podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo wprawiane w ruch siłami przyrody oraz odpowiedzialność kontraktową mającą wynikać z niewłaściwego utrzymania wagonów będących przedmiotem dzierżawy.
Trwający ponad 5 lat proces sądowy zakończył się prawomocnie oddaleniem powództwa w całości, na skutek apelacji opracowanej przez zespół prawa procesowego Kancelarii i skierowanej przeciwko pierwotnie częściowo niekorzystnemu wyrokowi sądu I instancji. Obszerne postępowanie dowodowe obejmowało przesłuchanie szeregu świadków, w tym pracowników obsługi ruchu kolejowego oraz maszynistów prowadzących pociąg w chwili wykolejenia, a także opinię biegłego sądowego z dziedziny kolejnictwa. Analiza prawna na potrzeby postępowania obejmowała zarówno prawo polskie jak i europejskie, a także obszerne regulacje wewnętrzne zarządcy infrastruktury kolejowej oraz normy branżowe PN-EN.
W efekcie finalnym Sąd Apelacyjny – po uzupełniającym przesłuchaniu biegłego sądowego w związku z wątpliwościami co do treści pisemnej opinii zgłoszonymi w apelacji – podzielił w całości stanowisko zaprezentowane przez prawników Kancelarii, zgodnie z którym w okolicznościach faktycznych sprawy nie mogło być mowy o odpowiedzialności na zasadzie ryzyka, a jednocześnie Klient Kancelarii wykazał, że jako właściciel wagonów i wydzierżawiający dopełnił wszystkich spoczywających na nim obowiązków w zakresie ich właściwego utrzymywania.