Począwszy od 24 września 2023 roku obowiązują dodane w drodze ustawy nowelizującej przepisy art. 37ea – 37eg ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, które przewidują możliwość uchwalenia przez radę gminy na wniosek inwestora Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego oraz zawarcie przez gminę z inwestorem tak zwanej umowy urbanistycznej. Narzędzia te coraz bardziej zyskują na popularności wśród inwestorów, w szczególności tych realizujących przedsięwzięcia deweloperskie – a prawnicy Kancelarii Babiaczyk, Skrocki i Wspólnicy oferują jej Klientom kompleksowe wsparcie w tym zakresie. Wsparcie to obejmuje analizę prawnych uwarunkowań realizacji danej inwestycji, opracowanie projektu umowy urbanistycznej, konsultacje przy tworzeniu projektu Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego oraz udział w negocjacjach z gminą i w procedurze uchwalania planu.
Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami na wniosek inwestora złożony za pośrednictwem wójta, burmistrza albo prezydenta miasta rada gminy może uchwalić zintegrowany plan inwestycyjnym który jest szczególną formą planu miejscowego i obejmuje obszar inwestycji głównej oraz inwestycji uzupełniającej. Inwestycja główna to zamierzenie komercyjne inwestora, a inwestycja uzupełniająca to działanie tego inwestora w zakresie rozwoju infrastruktury publicznej. Po złożeniu wniosku rada gminy może wyrazić zgodę na przystąpienie do sporządzenia zintegrowanego planu inwestycyjnego. Jeżeli rada gminy wyraziła zgodę na przystąpienie do sporządzenia zintegrowanego planu inwestycyjnego, wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi z inwestorem negocjacje w zakresie treści projektu umowy urbanistycznej oraz projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego oraz wprowadza do niego zmian i sporządza prognozę oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana. W dalszej kolejności zawierana jest umowa urbanistyczna, która zawiera przede wszystkim zobowiązanie inwestora do realizacji na rzecz gminy inwestycji uzupełniającej, a także może zawierać szereg innych postanowień obejmujących przykładowo takie kwestie jak przekazanie nieruchomości stanowiących część przedmiotu inwestycji głównej na rzecz gminy, pokrycie kosztów realizacji inwestycji uzupełniającej czy zwolnienie inwestora z opłat planistycznych.