Od dnia 1 października 2025 roku rozpocznie się w Polsce funkcjonowanie przewidzianego w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi systemu kaucyjnego obejmującego szklane i plastikowe butelki oraz puszki.
Zgodnie z aktualnym brzemieniem przepisów kaucja ma być pobierana na wszystkich etapach dystrybucji poprzedzających sprzedaż do użytkownika końcowego. Oznacza, to że podmiot wprowadzający po raz pierwszy produkt w opakowaniu objętym systemem na polski rynek (najczęściej producent albo importer) nalicza kaucję przy sprzedaży produktu (w szczególności hurtownikowi) – i następnie przekazuje pobraną kaucję do operatora systemu, czyli podmiotu reprezentującego. Kaucja pobierana jest następnie „kaskadowo” na każdym kolejnym szczeblu obrotu. Użytkownik końcowy, czyli w założeniu konsument, płaci kaucję przy zakupie towaru. Następnie ma możliwość zwrotu opakowania i otrzymania kaucji, a do przyjmowania zwrotów i wypłaty kaucji zobowiązane są duże punkty sprzedaży detalicznej. Właściciele tych punktów rozliczają się zaś następnie z podmiotami reprezentującymi, co powoduje zamknięcie obiegu kaucji w systemie.
Wprowadzenie zasady pobierania kaucji na każdym etapie obrotu jest zgodne z postulatami branży. Przepisy stanowią również wyraźnie, że kaucja nie podlega VAT, nie ma jednak jednoznacznej regulacji dotyczącej PIT i CIT. Brak też regulacji uwzględniających specyfikę handlu internetowego. Należy więc liczyć się z tym, że po starcie systemu praktyka pokaże konieczność wprowadzenia dalszych jego zmian.